سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک

کتاب ملت عشق پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه است که بیش از 500 بار به چاپ رسیده است. نویسنده اصلی کتاب الیف شافاک میباشد که در اوج جوانی یعنی چهل و چهار سالگی به شهرت خاصی در بین نویسندگان ترک رسیده است. این کتاب در ایران و فرانسه و انگلستان نیز با استقبال خوبی همراه بوده است به طوری که این کتاب بارها در این کشورها به چاپ رسیده است.

داستان این کتاب از دو رمان تشکیل شده است که موازی هم پیش میرود .یکی از این رمان ها در سال 2008 در آمریکا و دیگری در قرن هفتم در قونیه اتفاق می افتد. 

داستان اول مربوط به زندگی خانوادگی اللا رو بینشتاین است که در بوستون امریکا زندگی میکند. او یک همسر و مادر است که چندان از زندگی زناشویی خود راضی نیست.طبق تشبیه کتاب او به مانند برکه ای راکد است.چند خط از رمان که در صفحه 7 آمده است:

⟨ رودخانه به بی‌نظمی و جوش و خروش آب عادت دارد. دنبال بهانه‌ای برای خروشیدن می‌گردد، سریع زندگی می‌کند، زود به خروش می‌آید. سنگی را که انداخته‌ای به درونش می‌کشد؛ از آنِ خودش می‌کند، هضمش می‌کند و بعد هم به آسانی فراموشش می‌کند. هر چه باشد بی‌نظمی جزء طبیعتش است؛ حالا یک سنگ بیش‌تر یا یکی کم‌تر ⟩

داستان دوم کتاب ماجرای همین رمانی است که به اللا داده می‌شود، یعنی داستان کتاب ملت عشق. ملت  عشق در واقع رمانی در مورد عشق مولانا و شمس تبریزی است که در قرن هفتم اتفاق می‌افتد. رمان ملت عشق در 4 بخش نوشته شده است:

1_خاک            2_ باد           3_آب           4_ آتش

در پشت جلد این کتاب آمده است:

⟨⟨ مولانا خودش را «خاموش» می‌نامید؛ یعنی ساکت. هیچ به این موضوع اندیشیده‌ای که شاعری، آن هم شاعری که آوازه‌اش عالمگیر شده، انسانی که کار و بارش، هستی‌اش، چیستی‌اش، حتی هوایی که تنفس می‌کند چیزی نیست جز کلمه‌ها و امضایش را پای بیش از پنجاه هزار بیت پرمعنا گذاشته چطور می‌شود که خودش را «خاموش» بنامد؟ ⟩⟩